27.12.2017

4 kroki na drodze do noworocznego sukcesu


Według badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Scranton postanowienia noworoczne wyznacza sobie regularnie niespełna połowa z nas. Większość zamierzeń dotyczy osiągnięcia wymarzonej sylwetki czy prowadzenia zdrowego i aktywnego trybu życia. Niestety tylko niewielki odsetek ludzi dotrzymuje swoich postanowień. Dlatego w styczniu siłownie i kluby fitness są zwykle bardzo zatłoczone, jednak z tygodnia na tydzień liczba osób regularnie ćwiczących w tych miejscach spada. Dlaczego tak się dzieje i co można zrobić, by samemu nie osiąść na laurach?

Niełatwo jest zmienić swoje nawyki, jednak jeżeli podejdzie się do sprawy poważnie i metodycznie, szansę na dotrzymanie noworocznych postanowień wzrosną.

Krok 1: Celuj precyzyjnie

Często popełnianym błędem są zbyt ogólne zamierzenia. Powinny one być precyzyjnie określone, dlatego zamiast zakładać, że „zmienimy swoją sylwetkę” lub „zaczniemy się lepiej odżywiać”, lepiej wyznaczyć sobie konkretne zadania. Przykładowe zadanie może brzmieć „od jutra będę chodzić na zajęcia fitness 3 razy w tygodniu”, inne –„od poniedziałku zrezygnuję ze słodkiego podwieczorku”. W ten sposób nasz mózg otrzyma konkretną instrukcję, która pozwoli nam zachować konsekwencję w realizacji planów.

Krok 2: Idź powoli i rozważnie

Myśląc o swoich postanowieniach noworocznych, należy robić to z rozsądkiem. Zbyt wygórowane cele mogą przynieść więcej szkody niż pożytku. Nawet jeżeli do zrzucenia ma się 20 kilogramów, na początku warto założyć, że schudnie się np. 5 kg w 2 miesiące. Realizując mniejsze cele łatwiej określać kolejne etapy drogi do wymarzonej formy.

W wyznaczeniu optymalnego noworocznego postanowienia sportowego mogą pomóc badania wydolnościowe. Znając stopień wytrenowania organizmu, można określić jego realne możliwości i sformułować cel na dany sezon. Przy pomocy wyników takich testów wyznacza się też plan treningowy, pozwalający realizować postanowienia szybciej, efektywniej i bezpieczniej. Każdy organizm jest inny, dlatego droga do tego samego celu również bywa różna.

Dobrym sposobem jest wyznaczenie sobie „pierwszego kroku” (prostego, krótkiego zamierzenia) i wykonanie go w przeciągu 24 godzin. Jeżeli na przykład chce się zacząć uprawiać jogging, najpierw warto kupić odpowiednie obuwie, a żeby zacząć ćwiczyć – karnet do klubu fitness. Pomóc może też wypisanie swoich celów na kartce wraz z uzasadnieniem, dlaczego chce się je osiągnąć. Takie przypomnienie może być dla nas kołem ratunkowym w chwilach słabości.

Krok 3: Wspieraj i bądź wspierany

Kiedy ma się już odpowiednio sformułowane postanowienie, warto poszukać dodatkowego wsparcia. Pomocne może okazać się znalezienie osoby, która profesjonalnie poprowadzi nas do celu. Dobrze jest mieć kogoś, z kim można wspólnie realizować noworoczne postanowienia i nawzajem się motywować. Ciekawa opcja ułatwiająca realizację planów obejmuje również wykorzystanie portali społecznościowych czy aplikacji, pozwalających dzielić się swoimi osiągnięciami z innymi, otrzymywać od nich wskazówki i wirtualne dowody uznania. Warto przy tym pamiętać, aby odwdzięczyć się innym takim samym wsparciem!

Krok 4: Nagradzaj swoje sukcesy

Warto wprowadzić również system nagród i kar dla samego siebie. Po tygodniu ćwiczenia zgodnie z planem treningowym można wyznaczyć sobie nagrodę (np. zakup nowego gadżetu lub wyjście do kina). Z kolei karą za podjadanie słodyczy może być np. 15 minut dodatkowego spaceru. Ważne, żeby nie poddawać się pomimo drobnych potknięć. To, co istotne w postanowieniach noworocznych to również brak monotonii. Istnieje mnóstwo sposobów, dzięki którym osiągniemy swój cel, np. do wymarzonej sylwetki można dojść, uprawiając jogging, ale też np. skacząc na trampolinach czy chodząc na zajęcia fitness.

Należy pamiętać, że początki są zawsze najtrudniejsze – mówi się, że wystarczy 21 dni regularnego wykonywania danej czynności, by się do niej przyzwyczaić. Oczywiście po tym czasie nadal będą pojawiać się momenty zwątpienia czy zniechęcenia, jednak warto konsekwentnie podążać do swojego celu. Satysfakcja płynąca z efektów wytrwałej pracy zawsze wynagradza wcześniejszy trud. Powodzenia!

Małgorzata Segiet,

Diet & More