17.12.2017

Jak przetrwać Święta?


Wielu z Was przychodząc na konsultacje, najbardziej obawia się okresu Świątecznego bojąc się, że cała praca i wszystkie zgubione kilogramy w tym czasie wrócą i to na pewno z nawiązką. Nic bardziej mylnego.

Jeśli cały czas sumiennie trzymałeś się jadłospisu, starałeś się włączyć aktywność fizyczną chociaż 2-3 razy w tygodniu – nie musisz się o nic martwić.

Święta nie muszą być czasem objadania się – tak się po prostu przyjęło J

 

Weźmy pod lupę Wigilię: 

  • ryby – świetne źródło białka, witamin i kwasów omega 3 – warto przygotować ją w piekarniku np. pstrąg nadziewany masłem i pietruszką, karp w warzywach, łosoś zapiekany z porem
  • pierogi – tak na prawdę oprócz ciasta i zasmażki nie ma w nich nic złego. Wystarczy znaleźć ciekawy przepis na ciasto pełnoziarniste i dodać nasz ulubiony farsz. Pierogi bez zasmażki również są pyszne!
  • kapusta z grzybami – nie dodawaj zasmażki. Ze spokojem można się bez niej obejść
  • barszcz z uszkami – barszcz warto ugotować na bulionie warzywnym, a uszka zrobić na mące pełnoziarnistej
  • kompot wigilijny – wystarczy pominąć cukier. Owoce są słodkie same w sobie – nie warto ich dosładzać. Jeśli jednak musimy mieć trochę słodszy smak dodajmy np. ksylitol, który ma mniej kalorii a słodycz podobną do cukru.
  • wszelkiego rodzaju tłuste śmietany można zastąpić śmietankami light, mlekiem lub jogurtem – według uznania

Staraj się nie opychać – spróbuj każdej potrawy po trochu. Na pewno wystarczy zjeść 7 pierogów a nie 14. W końcu inni domownicy też chcą ich spróbować  🙂

Słodycze – to one są największym problemem w Święta. Cały czas trzymałeś się zasad: bez słodyczy, bez fastfoodów i słodzonych napojów, a nagle przed Tobą staje pełen stół zastawiony pysznościami.

Są na to 2 rozwiązania:

  • Zjeść chociaż po jednym KAWAŁKU ciasta, ciastko, inny deser, ale z UMIAREM!  Warto spróbować wszystkiego co lubimy (przecież makowiec jest zazwyczaj raz w roku), ale to nie oznacza, że cała blacha ma być tylko dla nas.
  • Przygotować swoje zdrowsze wersje świątecznych ciast.  Internet to skarbnica wiedzy, my też chętnie służymy pomocą. Jeśli jednak nie mamy czasu, ani chęci a nasze umiejętności kulinarne nie są na wysokim poziomie można zobaczyć ofertę sklepów i piekarni ze zdrową żywnością i tam kupić ciasto przygotowane ze zdrowych składników.

Podsumowując:

  • starajmy się zachować umiar i zdrowy rozsądek – wszystko jest dla ludzi a Święta tak na prawdę trwają 3 dni – nie da się w tym czasie przytyć 10kg 🙂 (chyba, że na prawdę ktoś się postara)
  • warto w dni świąteczne wybrać się na spacer, przejażdżkę rowerową (jeśli będzie sprzyjać pogoda) i pomóc organizmowi radzić sobie z nadmiarem jedzenia
  • można zastosować parę trików aby obniżyć kaloryczność Świątecznych potraw

ale przede wszystkim…

Nie można cały czas wyliczać sobie kalorii i mieć wyrzutów sumienia jeśli zjadłeś kawałek sernika za dużo. Jeśli przez większość roku starałeś się dbać o siebie – te parę dni nic nie zmieni. Cieszmy się tym czasem spędzonym z rodziną i przyjaciółmi. Zadbajmy w tym okresie o spokój duchowy, odpoczynek i regenerację aby jeszcze lepiej przygotować się na nadchodzący nowy rok!

 

Joanna Ławniczak

Dietetyk Diet & More