8.01.2018

Przetrenowanie


Wielu z nas bagatelizuje objawy przetrenowania, twierdząc że ich to nie dotyczy, przecież trening mają dobrze rozpisany, dobrze są prowadzeni przez swojego trenera. Dieta jest idealnie do nich dopasowana, wysypiają się itd.

Poniżej przedstawiamy zestawienie odczuć jakie mogą się pojawić w momencie  przetrenowania.

Odczucia subiektywne:

  • silne wyczerpanie
  • duszności
  • zniechęcenie
  • zawroty głowy
  • poczucie otępienia
  • niechęć do treningów
  • apatia
  • rozdrażnienie
  • złe samopoczucie
  • bezsenność
  • brak apetytu
  • bóle mięśni i stawów
  • bóle głowy- częste, krótkie i bardzo mocne
  • bóle w okolicy serca
  • zmniejszona częstotliwość oddawania moczu
  • zmniejszenie popędu seksualnego
  • chudnięcie
  • zmniejszona bądź wzmożona pobudliwość

Pojawią się także obiektywne objawy przetrenowania:

  • pogorszenie kondycji
  • zmniejszenie wydolności organizmu
  • słabsze wyniki sportowe
  • drżenie kończyn
  • wzmożone pocenie się
  • słaba koordynacja ruchowa
  • mniej precyzyjne ruchy
  • wzrost ciepłoty ciała
  • podwyższone tętno
  • przyśpieszony oddech

Drogą do uniknięcia przetrenowania jest ustalenie optymalnego schematu, planu treningowego oraz racjonalnej diety.

Określenie potencjału treningowego można w dość prosty sposób ustalić wykonując tzw. Badania wydolnościowe. Określenie progów treningowych pozwala na optymalne ustalenie właściwych obciążeń   treningowych oraz wskazuje na poziom zapotrzebowania energetycznego podczas treningu.

Drugim ważnym elementem w określaniu możliwości ruchowych organizmu jest właściwe zbilansowanie diety. Jednym ze sposobów jest regularne ważenie na analizatorach masy ciała , które wskazują skład ciała – ilość tłuszczu, mięśni, wody w organizmie oraz zapotrzebowanie kcal spoczynkowe tz. Podstawową przemianę materii. Dokładniejszym sposobem jest pomiar Podstawowej przemiany materii metodą kalorymetrii pośredniej. Jest to metoda nieinwazyjna, opierająca się na diagnostyce spirometrycznej. Badanie to, dokładnie określa zapotrzebowanie organizmu na energie.

Znając dokładnie parametry podstawowej przemiany materii oraz wielkości energii potrzebnej w trakcie treningu jesteśmy wstanie zbilansować dietę na dni treningowe i dni nie treningowe.

Pamiętajmy, że aby uniknąć  przetrenowania powinniśmy:

  • regularnie  się diagnozować
  • rozsądnie trenować.