1.10.2018

01.10 – ŚWIATOWY DZIEŃ WEGETARIANIZMU


„Jesteś w ciąży i jesteś wegetarianką – przecież to niezdrowe dla dziecka, zacznij jeść mięso!” – pewnie niejeden raz mama wegetarianka usłyszała taka słowa. Jednak jaka jest prawda? Czy kobieta planująca dziecko, bądź będąca w ciąży musi zrezygnować z wegetarianizmu mimo jej przekonań, tylko dlatego, że tak mówią inni, zarzucając jej, że zrobi krzywdę dziecku??

Jak dowodzi Amerykańskie Stowarzyszenie Dietetyczne „Dobrze zaplanowane diety wegetariańskie są odpowiednie dla osób na wszystkich etapach życia, włącznie z okresem ciąży i laktacji, niemowlęctwa, dzieciństwa, dojrzewania, oraz dla sportowców.”

Otóż to – podstawą bezpiecznej ciąży jest właściwie zbilansowana dieta, która zapewni wszelkie niezbędne składniki odżywcze dziecku. Dieta wegetariańska jak najbardziej może dostarczać wszystkich składników i być zdrowa. Stosowanie tej diety wymaga poznania kilku zasad, które unikną powstania ewentualnych niedoborów przy jej złym zbilansowaniu.
Przecież dieta ta zawiera duże ilości warzyw, owoców, roślin strączkowych, orzechów, czy też pełnego ziarna zbóż – które zawierają ogromne ilości witamin i składników mineralnych. Należy tak komponować posiłki, aby zwiększyć przyswajalność najważniejszych składników – tj. np. kwasu foliowego, czy też żelaza.
Istnieje przekonanie, że dieta wegetariańska zawiera znacznie mniejsze ilości żelaza, stąd jest niebezpieczna dla kobiet będących w ciąży, u których zapotrzebowanie na dany składnik jest wyższy, aniżeli dla kobiet nie będących w ciąży. Jest to nieprawda, ponieważ w momencie właściwego zbilansowania diety jesteśmy w stanie dostarczyć należytą normę na dany składnik. Kluczową rolę odgrywa odpowiednie i przemyślane łączenie pokarmów – chcąc zwiększyć przyswajalność żelaza, należy spożywać produkty bogate w żelazo (np. zielone warzywa liściaste, soja, ryby, produkty pełnoziarniste ) z produktami zawierającymi duże ilości witaminy C (np. dzika róża, papryka, natka pietruszki, jarmuż).
Z kolei kwas foliowy, na którego jest wzmożone zapotrzebowanie w ciąży, przeciętnie występuje w większych ilościach w diecie wegetarianek, niż nie wegetarianek. Spowodowane jest to tym, że osoby będące na diecie wegetariańskiej przeciętnie spożywają większe ilości roślin strączkowych i zielonych warzyw liściastych, które są jego bogatym źródłem. Należy o tym pamiętać, w szczególności ze względu na fakt szeregu komplikacji zdrowotnych przy niewystarczającym dostarczaniu danej witaminy – m.in. skutkować to może skomplikowanymi zaburzeniami rozwoju płodu i jego przyszłego zdrowia.
Problemem, na który może napotkać się kobieta będąca na diecie wegetariańskiej jest niedobór witaminy B12, gdyż jej źródłem są przede wszystkim produkty pochodzenia zwierzęcego. Dlatego też będąc w ciąży należy zwrócić się do lekarza o informacje oraz spożywać produkty wzbogacone w tą witaminę – np. mleko roślinne, jogurty sojowe.

Warto też pamiętać o tym, że dieta wegetariańska to rezygnacja z produktów zwierzęcych, które spożywane w nadmiernej ilości często doprowadzają do chorób dietozależnych.
Jednak, by w pełni zadbać o zdrowie własne jak i dziecka, należy pamiętać, że brak wiedzy i znajomości zasad właściwego przestrzegania diety wegetariańskiej może przyczynić się do powstania szeregu niedoborów składników odżywczych i uszczerbku na zdrowiu swoim jak i niemożności prawidłowego rozwoju płodu.

 

Diet & More

Joanna Budzyńska