2.11.2018

Cały ten GLUTEN


Na czym polega dieta bezglutenowa i czym właściwie jest ten gluten?

Dieta bezglutenowa najogólniej polega na całkowitym wyeliminowaniu z jadłospisu glutenu i jego wszystkich źródeł.

Gluten zaś jest białkiem, które występuje naturalnie w ziarnach niektórych zbóż: pszenicy, życie, jęczmieniu oraz w minimalnej ilości w owsie. Ma on właściwości strukturotwórcze – to on nadaje ciągliwą konsystencję podczas wyrabiania ciasta z mąki. Może się on również znajdować w produktach, w których się go nie spodziewamy: w wędlinach, jogurtach, serkach, cukierkach, deserach czy nawet lekach.

Dieta bezglutenowa ma na celu poprawę stanu zdrowia i samopoczucia w takich schorzeniach jak np.:

  • Celiakia (trwała nietolerancja glutenu występująca u ok 1% populacji – tu dieta bezglutenowa MUSI być zastosowana)
  • Nadwrażliwość na gluten
  • Choroby autoimmunologiczne (np. Hashimoto)

 

Jeśli dieta bezglutenowa jest wskazana przez dietetyka bądź lekarza – zrozumiałe jest jej stosowanie. Gluten może być wtedy rzeczywiście szkodliwy dla zdrowia organizmu. Niestety najwięcej osób decyduje się na dietę bezglutenową bez wcześniejszej konsultacji czy przeprowadzeniu badań i testów. Główną przyczyną do przejścia na taką dietę jest MODA. Wszyscy przecież mówią, że dzięki wyeliminowaniu glutenu tak wspaniale się czują, w końcu mają tyle sił.  Czemu nie spróbować? Może to przez ten „okropny” gluten nie mogę schudnąć?

Aktualnie w sklepach „bio” i „eko” na półkach mamy do wyboru coraz to szerszą gamę produktów bezglutenowych: mąki, płatki, pieczywo czy słodycze. Wiele supermarketów oraz sklepów osiedlowych wprowadza także na swoje półki takie produkty – aktualnie są one dostępne praktycznie na każdym kroku. Ponadto znajdują się zwykle na półce z napisem „zdrowa żywność”, więc co może być w nich złego? Przecież tyle znanych gwiazd poleca eliminację glutenu, bo poczujemy się lepiej i do tego schudniemy.

Niestety to tak nie działa… Zabranie się do tej diety bez żadnej świadomości nie przyniesie żadnych efektów, a nawet może zaszkodzić.  Najczęściej czynnikiem wpływającym na wybór produktu bezglutenowego jest znaczek przekreślonego kłosa albo napis „gluten free”. Niby wszystko się zgadza, niby…. Wystarczy spojrzeć tylko na skład. Na etykiecie chleba możemy znaleźć m.in.:

  • Substancję zagęszczające (np. gumę guar)
  • Emulgatory
  • Substancje spulchniające
  • Substancje zagęszczające
  • Olej
  • Cukier! – i to na bardzo wysokiej pozycji
  • No i skrobia kukurydziana w większości produktów bezglutenowych, która charakteryzuje się wysokim stopniem przetworzenia oraz wysokim IG

A podobno dobry, prawdziwy chleb powinien mieć 4 składniki, a tu nagle 15!

 

Na półkach sklepowych na szczęście znajdziemy produkty naturalnie nie zawierające glutenu np.: ryż, kaszę jaglaną, gryczaną, quinoa czy amarantus. Na pewno będą one lepszym wyborem niż produkty, z których usunięto gluten i zastąpiono go substancjami imitującymi jego właściwości.

 

Może jednak gluten nie jest taki zły i lepiej wybierać produkty naturalne, bez sztucznych wypełniaczy, stabilizatorów, mniej przetworzone…? Wybór diety bezglutenowej bez czytania etykiet niestety nie ma nic wspólnego ze zdrowym odżywianiem. Może nawet dawać przeciwny efekt od zamierzonego.

 

ZAWSZE NALEŻY CZYTAĆ ETYKIETY, nie tylko w tym przypadku. Niestety w produktach bezglutenowych, przez zabieg usunięcia glutenu, częściej znajdziemy różnego rodzaju wypełniacze i dodatki chemiczne. Dlatego też w tym przypadku ważne jest zwrócenie szczególnej uwagi na skład danego produktu a nie tylko na znak przekreślonego kłosa.

I najważniejsza zasada – NIE ULEGAJMY MODZIE. To, że komuś pomaga dieta bezglutenowa – świetnie! Ale to nie znaczny, że pomoże również nam. Wiecie dlaczego najczęściej chudnie się po wyeliminowaniu glutenu? Bo przestajemy jeść w ogromnej ilości chleb, makarony, drożdżówki, bułeczki, ciasteczka, słodycze z piekarni itd. Wszystko co zawiera mąkę pszenną i dodatkowo jest ogromnym źródłem cukru i tłuszczu. Zagadka rozwiązana J

Wcale nie musisz przechodzić na dietę bezglutenową żeby schudnąć. Po prostu zacznij zdrowo i racjonalnie się odżywiać, a dietę bezglutenową zostaw dla ludzi, którzy naprawdę jej potrzebują.

 

Agnieszka Kolmer

Joanna Ławniczak

Diet&More