Psychodietetyka
27.03.2019

Okiem psychodietetyka o motywacji.


Każdy z nas postanowił kiedyś osiągnąć cel, a niestety po drodze zdażało się że z niego rezygnowaliśmy. Jest to zastanawiające, przecież nie podejmujemy wyzwań po to, aby je porzucać. Kiedy obieramy jakiś cel, to zakładamy, że jest on dla nas ważny. Zastanówmy sie nad powodami, z jakich przestajemy dążyć do realizacji naszych celów? Co tak naprawdę sprawia, że sięgamy po czekoladę na diecie , czy np. rezygnujemy ze studiów?

Powodów jest kilka, ja wybrałam 5 najczęściej spotykanych z punktu widzenia psychodieteyki i w odniesieniu do diety i odchudzania, ale Ty być może  znasz ich więcej. Jednak zacznijmy od tego, co najczęściej powoduje, że nasza motywacja do działania spada:

  • Kluczowym jest ustawienie celu. Bardzo często sam brak umiejętności stawiania sobie celów jest powodem tego, że nigdy ich nie osiągamy. Cel brzmiący: “schudnę” jest nienajlepiej postawionym celem, bo podlega bardzo dużej interpretacji. Zauważ, że 1 kg, to przecież już “schudłem”, czy może jeszcze nie? A może 10 kg to dopiero osiągnięcie celu? Tak dokładnie, to nie wiemy o co nam chodzi. Cel musi być mierzalny od samego poczatku. Zapewne niebawem przygotuje wpis o tym jak ustawiać cele, ale na chwilę obecną staraj się, żeby cel był jak najbardziej jest to mozliwe PRECYZYJNY.

 

  • Zdajesz sobie sprawę z tego, że cele tracą na aktualności? Najczęściej zdarza się to tym, którzy odkładają swój cel w czasie. Jako nastolatkowie marzymy, żeby coś osiągnąć, ale wraz z upływającym czasem, znajdujemy inne zajęcia, które przyćmiewają nasze chęci. Zawsze marzyłam, żeby pojechać w podróż autostopem dookoła Europy i Azji. Póki co dojechałam tylko do Włoch, Austrii, Niemiec i Czech, więc mój cel cały czas czeka. Jest spisany i nie pozwolę, aby czas lub życie zawodowe zabrały mi to marzenie . Ty też nie pozwól. Pamiętasz swoje wielkie marzenia?

 

  • Etap życia może nie sprzyjać motywacji. Zawsze uważałam, że do efektywnego rozwoju potrzebne jest poukładane życie prywatne. Kiedy w domu cały czas rzuca się nożami, nie ma co jeść, dotyka nas lub naszych bliskich choroba, toczą się sprawy w sądzie, czy zagrożone są jakiekolwiek podstawowe potrzeby człowieka, za przeproszeniem, będziesz miał gdzieś cele. Spójrz na obrazek obok, przedstawia on piramidę potrzeb wg. Masłowa, kluczowa w podejściu psychodietetycznym. Nie tłumaczy ona wszystkich zachowań człowieka, ale doskonale pokazuje przedmiotowy problem. Ludzie, którzy nie mają zaspokojonych podstawowych potrzeb takich jak potrzeby fizjologiczne czy potrzeba bezpieczeństwa, nie będą skutecznie realizować swoich celów. Jeżeli spotyka Cię w życiu nagłe i niespodziewane wydarzenie, które wywraca Twoje aktualne potrzeby do góry nogami, zrób wszystko aby jak najszybciej rozwiązać problem i wrócić do swoich marzeń. Zwlekanie sprawi, że stracisz swój cenny czas.

 

  • Depresja. Jej typów jest bardzo wiele. Jest to choroba naszych czasów. Szacuje się, że nawet 10% społeczeństwa cierpi na jedną z jej odmian. Chorujące osoby charakteryzują się obniżonym nastrojem, spadkiem motywacji, mniejszą wytrzymałością na zmęczenie, trudnościami w skupieniu uwagi i nie tylko. Nie myl tego z poprzednim punktem. Samo istnienie problemów w życiu, nie zawsze oznacza depresję. Czujesz, że Twoja wydolność spadła, straciłeś poczucie własnej wartości i żadnym sposobem nie potrafisz sobie z tym poradzić? Lecz się. Nie bój się szukac pomocy u specjalisty, to jest choroba jak każda inna. Kawał pięknego życia przed Tobą, jeżeli tylko dasz sobie pomóc.

 

  • Możesz być słabym negocjatorem. Tu problem leży najczęściej. Wszystko w Twoim życiu układa się jak należy, żyjesz jak pączek w maśle, niczego Ci nie brakuje, ale mimo wszystko, dziwna mistyczna siła sprawia, że po prostu MUSISZ iść się położyć i odpocząć, bo jeżeli tego nie zrobisz, mięśnie w Twoim ciele wybuchną, mózg wyparuje, a dzieci w Afryce będą głodować jeszcze bardziej. Skąd my to znamy? Pamiętaj — w tym przypadku motywacja jest Twoim wyborem. Jeśli dokonujesz wyborów niezgodnie ze swoimi potrzebami, to spada motywacja, chęć do życia i poczucie własnej wartości. Wcale nie musisz się położyć, po prostu wydaje Ci się, że chcesz. Tutaj w grę wchodzi właśnie umiejętność negocjacjowania ze sobą samym. W zależności od Twojego charakteru, wychowania czy indywidualnych predyspozycji, negocjacje mogą być bardzo trudne albo trudne. Tak czy inaczej, to Ty i tylko Ty podejmujesz decyzje o swoim życiu. Pamiętaj — trudno jest przekonać samego siebie tylko na początku drogi.

 

A teraz przypomnij sobie cel, który ostatnio sobie postawiłeś. Dlaczego  z niego zrezygnowałeś? Czy powód pokrywa się z którymkolwiek powyżej?