27.01.2019

Dziś klika słów o TLENIE


  • Dlaczego tlen jest taki ważny ?
  • Dlaczego ciągle mówimy zwolnij, działaj w tlenie?
  • O co w tym wszystkim chodzi?

Zacznijmy od początku.

Tlen jest każdemu z nas potrzebny  do oddychania, do życia, przecież to oczywiste, wszyscy to wiemy, jednak cały  problem  w tym, że działamy z tą wiedzą wybiórczo.

Poza wdechem i wydechem, pamiętajmy jednak o tym, że tlen musi dotrzeć do każdej naszej komórki ,  każda część naszego ciała, nasz cały organizm potrzebuje do życia tlenu, bez tlenu nasze komórki, organy, nasz organizm umiera.

Wszystko co robimy, żyjemy, jemy, jesteśmy mniej lub bardziej aktywni  ma wpływ na to, w jakim tempie  tlen jest dostarczny  do organizmu.  Bo organizm organizmowi nie równy.  Różnimy sę od siebie nie tylko fizycznie, ale też tempem przemian fizjologicznych, czyli też tempem dostarczania i wykorzystywania tenu przez kmórki naszego ciała. Tempo to u osób, które nie wykonują żadnej aktywności ruchowej lub drastycznie zmniejszyły jej ilość jest bardzo niskie. Szybko się męczymy, tlen nie nadąża odżywić komórek, przemiany fizjologiczne zostają zachwiane, nie dajemy rady. Organizm nie działa jak sprawna, dobrze naoliwiona maszyna, tylko działa na przeciążeniach.  Na poczatku nic nie zauważymy, jednak zapewne konsekwencje takiego działania dopadną prędzej czy później nas wszystkich.

Częstym zjawiskiem jest „czarowanie” rzeczywistości i wmawianie sobie, że na pewno dam radę, przecież nie może być ze mną aż tak źle,  na pewno dorównam kolegom, kiedyś biegałem, trenowałem byłem sprawny, więc teraz też tak jest.

Schemat przeważnie jest taki sam! Zaczynamy! Pełni optymizmu, wiary we własne możliwości i  chcemy się odchudzić, porawić wyniki czy zdobywać inne sportowe cele . Chcemy to osiągnąć  w tydzień, nie zwracając w ogóle  uwagi na to, że nasze zaniedbania sięgaja wielu miesięcy lub lat.

Dieta -> Trening -> Dajemy z siebie wszystko ->  i… dobrze jeśli tylko pojawi się zniechęcenie. Często jednak przytrafiają się nam kontuzje. I co wtedy? Najczęściej poddajemy się, wracamy do starych nawyków I czekamy na kolejny zryw.

Co się stało ? Za dużo? Za Mocno? Często odpowiadamy  Niemożliwe! Przecież wcześniej dawałem radę!

Fakty  niestety są inne.  Nasz organizm przez lata zaniedbywany  brakiem aktywności, złą dietą poprostu zwolnił swoje procesy, dostosował się do naszego stylu życia i tak zwyczajnie nie daje rady od razu przeskoczyć na wyższy poziom pokonując bez przygotowania kilka pięter.

Jednak mamy dkla Was dobrą wiadomość! Ten parametr można zmienić i wytrenować!

Każdy kto zmienia swój sposób życia, zaczyna się odchudzać,  wraca do aktywności, lub  chce zacząć uprawiać sport – bieganie, pływanie, jazdę na rowerze musi być świadomy swoich możliwość.

Dlatego też bardzo ważne jest, żeby przed odchudzaniem, czy powrotem do aktywności lub osiąganiem celów sportowych poznać parametry fizjologiczne swojego organizmu i tylko w taki sposób możemy w sposób bezpieczny i trwały zmienić jakość własnego życia, tak aby cieszyć się aktywnością i sprawnością do późnej starości.

Warto rozpocząć każdą zmianę od określenia możliwości Własnego organizmu, nie działać na wzorach, schematach czy statystyce.

Podstawowe badania, które wykonujemy w Diet & More: BMR, badania wydolnościowe  i FATmax wskażą nam droge i możemy rozpocząć podróż ku zmianie:

  • Racjonalnie
  • Bezpiecznie
  • We własnm tempie,
  • Bez drogi na skróty

 

Jak to powiedziała jedna z badanych przez nas osób

“Chcesz być aktywny po 90-tce,  dbaj o siebie po 40-stce”