16.01.2019

Odporność dzieci – czyli jak o nią dbać i co robić by ją wzmocnić?


Okres jesienno – zimowy zwykle nie sprzyja zdrowiu i co chwilę łapiemy przeziębienia, katar czy ból gardła. Środowisko przedszkolno – szkolne często nazywane jest siedliskiem wirusów i zarazków – bowiem dzieci często łapią od siebie dolegliwości i zarażają się nawzajem. Należy więc zadbać o wzmocnienie odporności swoich pociech, a można to uczynić kilkoma prostymi krokami – ale po kolei – zacznijmy od początku.

ODPORNOŚĆ

Jest to zdolność organizmu do ochrony przed czynnikami chorobotwórczymi. Za odporność odpowiada układ immunologiczny – im mamy niższą, bardziej osłabioną odporność tym jesteśmy bardziej podatni na choroby i częste infekcje – ledwo uda nam się wyleczyć jedną dolegliwość to już dopada nas kolejna. Dlatego też, należy cały czas dbać o wzmacnianie odporności – nie jest to łatwy i szybki proces, lecz wymagający dużo wkładu własnego i cierpliwości. Nie chodzi wyłącznie o zwalczanie objawów, ale przede wszystkim o profilaktykę.

Jest kilka podstawowych kroków, które wspomagają właściwe budowanie i wzmacnianie odporności.

Pierwszym, a zarazem jednym z ważniejszych kroków jest DIETA i właściwe odżywianie :

– Największym organem układu odpornościowego jest właśnie układ trawienny, stąd tak ważne jest znaczenie odpowiedniego żywienia. Dieta dziecka powinna być odpowiednio zbilansowana i różnorodna – zawierać dużą ilość warzyw i owoców, dzięki czemu będzie bogata w cenne witaminy i składniki mineralne. Również istotnym elementem jest regularność i odpowiednia ilość posiłków oraz płynów. Dziecko tak jak i osoba dorosła powinna spożywać pięć racjonalnych i zbilansowanych posiłków dziennie w odpowiednich odstępach czasowych – co 3-4 godziny. Trzeba dbać o to, by nie doprowadzić do odczuwania głodu, ponieważ głód osłabia odporność. Staramy się wybierać warzywa i owoce – sezonowe i lokalne. W okresie jesienno – zimowym zaleca się spożywać kapustę kiszoną, która jest jednym z lepszych źródeł naturalnych probiotyków (również dobrym źródłem są ogórki kiszone oraz przetwory mleczne), których spożywanie wpływa na zwiększenie odporności z uwagi na pozytywny wpływ i poprawę funkcjonowania układu trawiennego.

Kolejnym ważnym elementem jest AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA i ruch na świeżym powietrzu:

Codzienna porcja ruchu i aktywności na świeżym powietrzu powinna stać się nawykiem dla dziecka i codzienną przyjemnością – właściwa do wieku masa ciała i kondycja fizyczna to kluczowy element do wzmacniania odporności. Ważne jest także właściwe oddychanie podczas spacerów – głębokie wdechy pozwalają dotlenić cały organizm i pozbyć się toksyn. Będąc na dworze pozwól czasem dziecku się ubrudzić – sterylna czystość wcale nie poprawia sytuacji – to właśnie możliwość kontaktu z drobnoustrojami wspomaga i ćwiczy układ odpornościowy. Znaczącą rolę w profilaktyce budowania odporności ma także hartowanie organizmu – nie należy go przegrzewać, tylko właśnie przyzwyczajać do zimna i zmiennych temperatur – takie działanie pozytywnie wpłynie na wzmocnienie organizmu.

Istotnym krokiem jest także SEN, ODPOCZYNEK i DOBRY HUMOR:

Organizm po całym dniu potrzebuje solidnej dawki regeneracji – sen powinien trwać min. 7-8 godzin, zaś u małych dzieci nawet i jeszcze więcej. Zmęczenie, stres i zły humor osłabiają odporność, pozwalając drobnoustrojom przenikać i atakować organizm – dane czynniki szczególnie, gdy są długotrwałe skutecznie niszczą naturalną lub nabytą barierę ochronną.

Jest wiele czynników, które wpływają na budowanie organizmu, głównie pamiętaj o tym, że odporność najbardziej rozwija się od najmłodszych lat – dlatego tak ważne jest przestrzeganie tych kilku zasad i uczenie dziecka właściwych nawyków, które wpłyną na jego układ immunologiczny w przyszłości. Trzeba też mieć na uwadze, że chorowanie jest jednym z czynników, który wzmacnia naturalną odporność – organizm, który walczy z napotkanymi drobnoustrojami wytwarza przeciwciała i w ten sposób kształtuje sobie lepszą barierę ochronną na przyszłość.

ZAPAMIĘTAJ:

– Racjonalna i zrównoważona dieta to kluczowy element do wzmacniania odporności. Znaczenie mają przede wszystkim :

witaminy: A, C, D, E oraz z gr. B

składniki mineralne: selen, cynk, żelazo, magnez

– Układ odpornościowy najintensywniej kształtuje się w życiu płodowym oraz w przeciągu pierwszych 3 lat życia (proces ten trwa do ok. 12 r.ż)

– W jelitach znajduje się ok. 70 % wszystkich komórek odpornościowych

– Witaminy i składniki mineralne dostarczane z pożywieniem stanowią ochronną tarczę przed złymi bakteriami i wirusami

– Probiotyki (naturalne i suplementy) odgrywają dużą rolę w kształtowaniu odporności

– Właściwa dieta w połączeniu z codzienną aktywnością fizyczną napędza do budowania układu immunologicznego

Dietetyk

Diet & More