trening jelita
17.07.2019

Trening jelita w sportach wytrzymałościowych


Trening jelita to nadal dość mało znane pojęcie pojawiające się głównie wśród zawodników sportów wytrzymałościowych.

Co to jest trening jelita, jak go przeprowadzić i dlaczego jest jedną z najistotniejszych części strategii żywieniowej sportowca? Tego dowiesz się z poniższego artykułu.

Z problemami żołądkowo – jelitowymi na trasie spotyka się większość sportowców, mimo tego że jest to nadal nieco wstydliwy temat. Wzdęcia, skręty jelit, biegunki, odbijanie, wymioty… Wszystko to wywołuje u danej osoby ogromny stres co jeszcze bardziej pogłębia dolegliwości. Niekiedy całość objawów kończy się zejściem z trasy, zdecydowanym pogorszeniem kondycji jak i samopoczucia, a w dalszej części zawodów całkowitą rezygnacją ze startu.

Bardzo wiele osób bojąc się jeść i pić w czasie zawodów znacznie zaniża swoje możliwości uzyskując przez to gorsze rezultaty, a jednocześnie dochodzi do ogromnego przeciążenia organizmu. Jeśli nie zadbamy o regularny dowóz energii, magazyn w końcu się skończy i pozostaje tylko „ściana”, „bomba”, „zjazd” – zwał jak zwał, jednak jest to ogromnie niebezpieczne.

Oprócz oczywistych nieprzyjemności wynikających z dolegliwości układu pokarmowego dochodzą do tego jeszcze zaburzenie trawienia i wchłaniania. Co z tego, że spożyjesz żel, banana lub daktyle skoro zaraz zostaną usunięte z organizmu a energia, którą powinny dostarczyć zostanie wydalona?

Jak zapobiec problemom pokarmowym i jednocześnie spadkom energii? Stosując trening jelita!

Trening jelita to nic innego jak testowanie na swoim układzie pokarmowym różnego rodzaju przekąsek, które chcielibyśmy zastosować na zawodach. Ważne jest aby warunki, podczas których ćwiczymy były jak najbardziej zbliżone do tych, których możemy spodziewać się na starcie.

Zwróć uwagę na:

  • Dystans
  • Warunki atmosferyczne
  • Porę dnia
  • Ukształtowanie terenu
  • Inne czynniki (np. możliwość wystąpienia miesiączki u kobiet)
Kiedy należy zastosować trening jelita?

Przede wszystkim przed bardzo długimi dystansami oraz gdy rozpoczynamy swoją przygodę z aktywnością i nadal nie znamy dokładnie możliwości swojego organizmu.

Problemy żołądkowo – jelitowe są związane przede wszystkim z dużą ilością węglowodanów, które trzeba spożyć przed i w trakcie wysiłku. Jeśli startujemy w maratonie, który zajmie nam około 3 godzin wówczas należy spożyć około 270 g węglowodanów! To ponad 3,5 woreczka ryżu lub 10 bananów… Nic dziwnego, że nasze jelita zaczynają się buntować.

Trening jelita jest ważny również dla osób, które zmagają się z problemami żołądkowo – jelitowymi na co dzień. Układ pokarmowy takich osób jest o wiele bardziej wrażliwy na wszelkiego rodzaju pokarmy i obciążenia fizyczne.

Warto pamiętać, że aktywność fizyczna to dla organizmu OGROMNY STRES. Stres prowadzi do powstania chronicznego stanu zapalnego, który możemy łagodzić właściwie zbilansowaną dietą oraz odpowiednią regeneracją. Im mocniejszy stan zapalny tym nasze jelita cierpią bardziej. Ich odpowiednie przygotowanie będzie kluczem do sukcesu nie tylko na zawodach, ale również w codziennym życiu. W końcu zajmują one powierzchnię prawie 200 m2, zatem warto zadbać o nie z należytą troską.

Jak przeprowadzić trening jelita?

Staraj się testować różne rodzaje i formy węglowodanów. Jeśli na początku bardzo odczuwasz dyskomfort fizyczny zacznij od małych porcji i stopniowo je zwiększaj.

Obserwuj i NOTUJ (za tydzień nie będziesz pamiętał czy podczas wtorkowego treningu czułeś się dobrze czy nie po danych produktach) jednocześnie wyciągając wnioski. Zdobyte doświadczenie najpierw testuj na treningach, następnie na mniej ważnych dla Ciebie zawodach, a dopiero na końcu na najważniejszych startach sezonu.

Oprócz właściwego żywienia pamiętaj również o nawodnieniu. Co i ile pić przeczytasz w tym artykule – klik.

Ważny jest nie tylko trening sportowy. Musisz zadbać również o to co w środku. Przetestuj trening jelita na sobie i pożegnaj się z dolegliwościami na trasie. 

Powodzenia!

Joanna Ławniczak

Dietetyk
Diet&More