Badania dla biegaczy

Badania dla biegaczy

Bieganie to dziś jedna z ulubionych dyscyplin sportowych, uprawiana nie tylko przez zawodowców, ale przede wszystkim przez coraz większe grono amatorów. Często za tę aktywność fizyczną zabierają się osoby nawet po 40. czy 50. roku życia, które wcześniej nie uprawiały żadnego sportu. Dlatego lepiej jest sprawdzić, czy ten ekstremalny wysiłek jest na pewno bezpieczny.

Osoby, które na co dzień trenują bieganie, powinny co najmniej 2 razy w roku poddawać się specjalistycznym badaniom dla biegaczy. Pozwalają one wówczas na bieżąco monitorować m.in. czy serce i układ krążenia funkcjonują prawidłowo. Są też okazją, aby zweryfikować, jak podejmowany podczas biegania wysiłek wpływa na organizm. Zarówno badania lekarskie, jak i laboratoryjne, które składają się na ten pakiet, dają informację na temat kondycji biegacza oraz efektów wykonywanych treningów.

Uzyskane wyniki badań pozwalają dowiedzieć się, chociażby, czy mięsień sercowy funkcjonuje bez zarzutu, a także czy wysiłek fizyczny ma rzeczywiście dobry wpływ na nasz organizm. Takie informacje są szczególnie ważne w przypadku osób po czterdziestym roku życia, które niejednokrotnie nie zdają sobie sprawy, że zmagają się np. z podstępnymi chorobami układu krążenia. W takich sytuacjach podstawowe badania oceniające, chociażby ilość białych, czy czerwonych krwinek pozwalają uratować nie tylko zdrowie, ale i życie. Co więcej, echo serca może dodatkowo pomóc w ocenie, jaka aktywność fizyczna będzie dla nas najlepsza – czy powinniśmy decydować się na intensywny trening biegacza, czy może o wiele korzystniejszym rozwiązaniem będą np. ćwiczenia na brzuch o umiarkowanym nasileniu. Ważne jest, aby wiedzieć, jaka forma wysiłku fizycznego będzie dla nas najlepsza – dzięki temu z całą pewnością nie wyrządzimy krzywdy naszemu organizmowi.

Badania biegacza

Jak już wyżej zaznaczono, każda osoba, która prowadzi aktywny styl życia i trenuje bieganie, powinna systematycznie poddawać się szczegółowej diagnostyce obejmującej morfologię, badanie moczu oraz EKG. Wykonywanie badań krwi, czy pomiaru witamin i minerałów, ma szczególnie istotne znaczenie w przypadku osób, które startują w zawodach, chociaż oczywiście nie tylko. Takiej ocenie zdrowotnej mogą poddać się właściwie wszyscy, którzy zamierzają rozpocząć swoją przygodę z bieganiem. Podstawowy pakiet można rozszerzyć o badania wydolnościowe, dzięki którym można szczegółowo przyjrzeć się pracy serca i jednocześnie ocenić wydolność organizmu. W przypadku pojawienia się niedoborów witaminowo-mineralnych dzięki diagnostyce można zadbać o zbilansowany jadłospis. Warto pamiętać, że dieta biegacza powinna pokrywać dzienne zapotrzebowanie na witaminy, minerały, tłuszcze, węglowodany oraz białko.

Jakie badania powinny mieścić się w pakiecie dla biegacza? Do podstawowych należą:

  • badania krwi – morfologia krwi obwodowej, żelazo, cholesterol, glukoza, próby wątrobowe, sód, magnez, potas itd.
  • badanie ogólne moczu,
  • EKG (elektrokardiogram) w spoczynku.

Oprócz tego badania dla biegaczy warto poszerzyć o:

  • badanie echokardiograficzne (ECHO/USG serca) –  pomaga wykluczyć wady rozwojowe lub nabyte serca,
  • badanie wydolnościowe – pozwala ocenić funkcjonowanie serca i całego układu krążenia w warunkach dynamicznych, wydolność organizmu, poziom wytrenowania,
  • badanie EKG metodą Holtera – przez 24 lub 48 godzin monitorowanie pracy serca,
  • spirometrię – badanie określające pojemność płuc, oceniające sprawność układu oddechowego.

Najbardziej wiarygodne wyniki można uzyskać podczas badań wykonywanych w tzw. okresach przejściowych, czyli wtedy, kiedy biegacze biegają rzadko lub nie biegają wcale.

Dzięki badaniom biegacza można dowiedzieć się m.in. o ewentualnej chorobie serca. Ona jednak nie musi wykluczać aktywności fizycznej – analiza wyników pozwoli dopasować inną dyscyplinę sportową adekwatną do stanu zdrowia.

Plany treningowe

Osoby, które chcą ćwiczyć świadomie i biegać systematycznie, mogą zdecydować się na profesjonalny plan treningowy. Aby mieć pewność, że aktywność fizyczna będzie dla nas bezpieczna, warto dołożyć wszelkich starań, aby został on dopasowany nie tylko do naszego wieku, ale także do posiadanej kondycji oraz uzyskanych wyników badań. To właśnie z tego względu wyróżnia się plany treningowe dla osób początkujących, średniozaawansowanych, a także zaawansowanych, czyli takich, które biegają systematycznie i wiedzą, czym jest trening interwałowy.

Prawidłowo skomponowany plan treningowy pomoże ćwiczyć efektywniej, a co za tym idzie, osiągać wymarzone cele. Dla jednych będzie to np. uzyskanie szczupłej sylwetki, z kolei dla innych o wiele istotniejsze znaczenie będzie mieć poprawa kondycji. Planowanie pod tym względem jest niezwykle ważnym elementem sportu, zwłaszcza w przypadku osób, które nie ćwiczą amatorsko, a wyczynowo.

Warto też pamiętać, że posiadanie planu treningowego ułożonego przez specjalistę medycyny sportowej wiąże się z wieloma zaletami. Przede wszystkim w ten sposób nie dopuścimy do przeciążenia organizmu, będziemy wiedzieć, kiedy zdecydować się na odpoczynek, a dodatkowo zadziała na nas mobilizująco, co przełoży się na osiągnięcie finalnego sukcesu.

Zapraszamy na badania dla biegaczy i konsultacje!