FatMax – metabolizm tłuszczu

FATmax

Czy wiesz, że bardzo intensywny trening nie zawsze jest właściwym wyborem? Chcesz schudnąć więc pierwsza myśl w Twojej głowie to crossfit lub interwały?

Poczekaj, zbadaj się i dostosuj aktywność fizyczną do swoich możliwości, tak aby przyniosła ona oczekiwane efekty. Jeśli jesteś osobą początkującą i prowadzisz w większości siedzący tryb życia nie możesz zbyt gwałtownie zwiększyć obciążeń treningowych. Możesz nabawić się kontuzji a dodatkowo bardzo prawdopodobne jest, że będziesz spalać tkankę mięśniową a nie tłuszczową!

W takiej sytuacji z pomocą przychodzi badanie FatMax!

Co to jest badanie FATmax?

Jest to część pełnego badania ergospirometrycznego, inaczej wydolnościowego. Podczas krótkiej (zazwyczaj nieintensywnej) aktywności fizycznej badany jest metabolizm tłuszczu w organizmie.

Na czym polega badanie?

Badanie przeprowadzane jest na bieżni lub na rowerze – zależy to przede wszystkim od sprawności i codziennej aktywności badanego. W czasie 5-10 minut dochodzi do analizy gazów oddechowych – tlenu oraz dwutlenku węgla, tak samo jak podczas badania wydolnościowego.

Intensywność badania nie jest duża, co umożliwia zobrazowanie na jakim poziomie aktywności osoba badana może rozpocząć swoje zmagania z nadmierną ilością tłuszczu.

Na wykresach zobrazowany jest przebieg wykorzystania przez organizm procesów tłuszczowych i jednocześnie zużycie węglowodanów (głównie z wątroby i mięśni). Badanie trwa do momentu gdy krzywa tłuszczowa (pomarańczowa) zaczyna się obniżać, a gwałtownie zaczyna wzrastać krzywa węglowodanowa (niebieska).

Niekiedy badanie kończy się już po kilku minutach z uwagi na bardzo słabą kondycję i wytrenowanie badanego. Zaobserwowaliśmy, że u osób otyłych mała zmiana pozycji czy delikatny ruch już powoduje wejście w procesy beztlenowe, gdzie tkanka tłuszczowa nie jest spalana.

O czym mówią nam wyniki badania? 

Najważniejszą rzeczą, którą możemy otrzymać z badania FatMax jest tętno, w którym najefektywniej spalana jest tkanka tłuszczowa. Jeśli znamy optymalne tętno aktywności fizycznej, już tylko formalnością jest modyfikacja codziennej aktywności i czekanie na efekty.

Oprócz tego, że znamy tętno optymalne wiemy również ile tłuszczu oraz węglowodanów (g) jest spalane w ciągu 1 godziny ciągłej aktywności i jak przekłada się to na ilość kalorii. Jest to niezmiernie ważne przy układaniu zdrowej i zbilansowanej diety!

Dla kogo badanie FATmax?

Dla każdej osoby, która chce rozpocząć przygodę z aktywnością fizyczną i chce to zrobić w sposób zdrowy i racjonalny. Jeśli prowadzisz siedzący tryb życia, nie wiesz jak ćwiczyć efektywnie, szukasz pomocy w rozplanowaniu treningu – badanie FatMax jest dla Ciebie!

Jak przygotować sie do badania?

Należy zabrać ze sobą wygodne buty oraz strój na przebranie. Na badanie należy przyjść na czczo (około 3-4 godzin bez jedzenia).

Możliwe, że masz problemy z gubieniem wagi mimo diety i ćwiczeń – zapewne źle rozplanowujesz swoją aktywność w ciągu tygodnia.

Na podstawie badania FatMax jesteśmy w stanie precyzyjnie dopasować aktywność fizyczną do Twoich potrzeb i możliwości, tak aby przyniósł on oczekiwane efekty w postaci spalania tkanki tłuszczowej a nie mięśniowej.

Badanie FatMax warto uzupełnić o badanie PPM (Podstawowa Przemiana Materii). Na tej podstawie dietetyk jest w stanie opracować sprecyzowaną i spersonalizowaną dietę w 100% dopasowaną dla osoby badanej. Przy sumiennej aktywności fizycznej i stosowaniu jadłospisu nie ma możliwości nie gubienia przynajmniej 0,5 kg masy ciała na tydzień.